Gråhårig kvinna får rådgivning om patientsäkerhet

Kvalitet- och patientsäkerhetsarbete

Kvalitet- och patientsäkerhetsarbete

Patientsäkerhet och kvalitet är ett viktigt fokus för våra hälso- och sjukvårdsverksamheter. Vi utgår från att hög kvalité på vården leder till att patienterna får en god och säker vård.

Svenska Röda Korset har som vårdgivare ett ansvar utifrån enligt Hälso- och sjukvårdslagen (2017:30). Våra vårdverksamheter omfattas av de lagar, föreskrifter och författningar som reglerar hälso- och sjukvården i Sverige. Det övergripande målet för vårt patientsäkerhets- och kvalitetsarbete är att ge en säker vård där vi arbetar systematiskt för att förebygga vårdskador och kvalitetsbrister.

Kvalitetssäkring i våra hälso- och sjukvårds­verksamheter

För att fortlöpande förbättra och utveckla den vård vi ger har vi ett systematiskt förbättringsarbete. Det består av riskanalyser, avvikelserapportering, händelseanalysarbete och egenkontroll av våra verksamheter. Som stöd vid planering, ledning och uppföljning finns ett dokumenterat kvalitetsledningssystem som utgår från SOSFS 2011:9. Våra metoder och arbetssätt är kunskapsbaserade där nya idéer utgår från aktuell forskning och bygger på faktabaserade beslut. Medvetenhet kring patientsäkerhet hos medarbetare och ledning där vi tillsammans strävar för att erbjuda våra patienter och anhöriga en trygg och säker vård. Arbetet är processorienterat där vi ständigt lär av varandra.  

Följande delmoment inom patientsäkerhets- och kvalitetsarbetet bör nämnas särskilt:

  • Interna och externa analyser, jämförelser och uppföljningar av till exempel vårdinsatserna, patientnöjdhet, medarbetarperspektivet och finansiering.
  • Regelbunden medarbetarenkät.
  • Kontinuerlig utveckling av patientjournalsystem.
  • Systematiskt arbete med avvikelserapportering.
  • Årlig redovisning av kvalitet- och patientsäkerhetsarbete (PDF).
  • Rutiner för hantering av klagomål och synpunkter på vården.
  • Rutiner för samverkan med patienter och närstående.
  • Årligen genomförda patientenkäter för att fånga patienternas upplevelse av vården.

Synpunkter på vården

Dina synpunkter är viktiga för oss, de kan bidra till att förändra och förbättra den vård som vi erbjuder. Har du själv eller någon närstående upplevt något i kontakten med oss som du inte är nöjd med rekommenderar vi att du i första hand kontaktar det center eller mottagning där du fått vården, de är skyldiga att ta emot och svara på dina klagomål och synpunkter. Det går också bra att skicka in dina synpunkter på mejl till: tyckomvarden@redcross.se.

Ditt mejl kommer hanteras av Hälsa och vårds kvalitetsutvecklare. Det är bra om du skriver från en mejladress som vi kan nå dig på, eller lämnar kontaktuppgifter i mejlet, då vi kan vilja kontakta dig om det är något vi behöver prata mer om. Efter att du har kontaktat oss för att lämna synpunkter eller klagomål ska du få svar på ditt ärende så snart som möjligt, vanligtvis inom tre till fyra veckor.

Vill du ha mer stöd kan du vända dig till Patientnämnden, de stödjer och hjälper patient som har synpunkter och klagomål på vården.