Translate
Skogsbränderna
19 jul 2018

Röda Korset ansvarar för den nationella samordningen av volontärer vid skogsbränderna

Efter dialog med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) startar Röda Korset en nationell insats kopplat till det räddningsarbete som just nu pågår med anledning av de många stora skogsbränderna i Sverige. Röda Korset ska samordna frivilliginsatserna på de platser där det inte finns samordning sedan tidigare, samt ta emot de intresseanmälningar av spontanfrivilliga som kommer in för att förmedla vidare till lokala rädnningstjänsten vid behov.

- Med anledning av de stora skogsbränderna drabbas människor och räddningstjänsten jobbar stenhårt. För oss är det en självklarhet att bidra i möjligaste mån till de pågående räddningsinsatserna runtom i landet. Vi har stor erfarenhet av att organisera frivilliginsatser och skalar nu upp vårt arbete omgående, säger Martin Ärnlöv, generalsekreterare vid Röda Korset.

I nuläget pågår ett femtiotal bränder i landet och volontärer behövs som ett komplement till räddningstjänsten i de aktuella områdena.

- Vi kommer att behöva volontärer som bland annat kan bistå vid evakuering, dela ut förnödenheter och sprida information om de pågående räddningsinsatserna. Den som befinner sig i närheten av en pågående skogsbrand kan hjälpa till som volontär - hör av er till oss om ni är intresserade, säger Martin Ärnlöv.

Den som vill engagera sig i någon av de pågående insatserna kan anmäla intresse via formuläret här. Vid frågor om att anmäla sig, kontakta Röda Korset kontakta Röda Korsets Infoservice per telefon 0771-19 95 00.

För mer info, kontakta: Fredrik Hammarbäck, Pressansvarig Röda Korset Telefon: 08-452 48 20 eller 072-39 62 261