Translate
Centralafrikanska republiken
10 aug 2017

Rödakorsare dödade i attack

Sex volontärer från Röda Korset har dödats i Centralafrikanska republiken.

Den 3 augusti deltog våra volontärer i ett krismöte på en hälsocentral i Gambo i sydöstra delen av landet. Då skedde en attack som kostade dem livet.

– Vi är bestörta av nyheterna om våra frivilligas död, säger Antoine Mbao-Bogo, ordförande för Centralafrikanska Röda Korset.

De exakta omständigheterna är ännu oklara, men enligt rapporter kan även civila och medicinsk personal ha dödats.

Röda Korset fördömer starkt händelsen. Det är den tredje attacken i år där rödakorsare har dödats i Centralafrikanska republiken. Våldsamheterna i landet de senaste månaderna är djupt oroande. När våldet riktas mot humanitära hjälparbetare hindrar det Röda Korsets möjligheter att kunna hjälpa utsatta människor.

Röda Korset och Röda Halvmånen finns i 190 länder. Under 2017 har sammanlagt 24 personer från rörelsen dödats när de varit på uppdrag.

– Våra tankar går till de drabbade och deras familjer. Men också till alla volontärer som fortsätter att riskera sina liv för att hjälpa människor i nöd. Det här ska inte få hända. Vi uppmanar alla beväpnade aktörer att respektera och skydda hjälparbetare. Vi är inte en måltavla, säger Nina Paulsen, katastrofrådgivare på Svenska Röda Korset.

För ytterligare information, kontakta:
Cecilia Sobocki, pressekreterare Röda Korset